خمس نصائح لارتداء الجزمه الكعب بدون تعب

13925054_942754319168553_8339667849506512927_n

[ads1]

كتير مننا بيحب يلبس الجزمة الكعب لانها بتبقى شيك جدا في اللبس ده غير ان في استايلات لبس مينفعش عليها غير الكعب لكن دايما بتقابلنا مشكلة ان الجزم الكعب مش مريحة وبتسبب الم في الرجل هنعرف في موضوعنا نصايح علشان نلبس جزم الكعب العالي من غير ما رجلنا توجعنا ..

11340298_1

* البسي المقاس المناسب لرجلك:
لما تيجي تشتري الجزمة لازم تختاري المقاس المناسب لرجلك ولا تكون ضيقة اوي ولا واسعة اوي لانه ساعات بنشتري جزمة ضيقة ونقول هتوسع مع المشي او نشتريها واسعة ونقول عشان تريحنا لكن ده غلط جدا لانها في الحالتين هتتعب رجلك  وكمان لو لبساها فترة طويلة بره البيت هترجعي تلاقي رجلك وصوابعك منتفخة وهتحسي بألم فيها عشان كده لازم تختاري المقاس الصح عشان تريح رجلك..

* حطي وسادة اضافية في الجزمة:
حطي جوه الجزمة وسادة اضافية اللي هو الفرش اللي بيتحط جوه الجزمة لانها بتقلل كتير من الم الرجل..
* امشي بطريقة صح:
ساعات بيكون الم الرجل مش بسبب الكعب بس لكن بيكون بسبب اننا بنمشي بطريقة غلط واحنا لابسين الكعب عشان كده لما تيجي تمشي بجزمة بكعب ميكونش التحميل على صوابعك وانتي ماشية ومتتنيش ركبك خلي الركب والرجل بشكل مستقيم ومفرودين وانتي ماشية ولما تيجي تنقلي خطوتك حركي الرجل كلها من منطقة الفخدين متبقيش مركزة في مشيتك على الجزء اللي تحت بس من الرجل لان ده هيتعب رجلك..
* خدي فترة راحة:
سواء كنتي لابسة كعب او لا لو مشيتي فترة طويلة او لبستي الجزمة فترة طويلة لازم تريحي رجلك وتقعدي شوية لان المشي فترات طويلة ده بيسبب الم في الصوابع عشان كده لازم تدي الرجل فترة راحة..
* اختاري الجزمة بحزام:
الكعوب بتكون مريحة اكتر في المشي لما يكون في دعم اضافي في الجزمة يساعد ان يبقى في توازن اكتر عشان كده الافضل انك تلبسي الجزم اللي بحزام او بشريط ملفوف على الرجل لان في الحالة دي الرجل بتكون محكومة جوه الجزمة كويس وده هيخليكي مرتاحة اكتر وانتي لبساها..

[ads2]

Comments are closed.