الرئيسية / ادم وحواء / وصفات طبيعية للبشرة من الشاي الأخضر

وصفات طبيعية للبشرة من الشاي الأخضر

download (1)

الشاي الأخضر معروف بفوائد صحية مختلفة و كتيرة لانه بيحتوي على نسبة هائلة من مضادات الأكسدة اللى بتساعد على تقليل مخاطر الإصابة بأنواع السرطان والوقاية من انسداد الشرايين والأوردة وخفض ارتفاع مستويات الكوليسترول فى الدم وطبعا كلنا عارفين اهميته فى التخسيس و القضاء على الدهون..

بس معظمنا مبيعرفش فوايد تانية للشاى الاخضر وعن اهميته للجمال والبشرة انه بينقي البشرة وبيشيل البقع السودة وبيقضي على الانتفاخات اللي تحت العين وبيأجل ظهور التجاعيد هنعرف في موضوعنا وصفات طبيعية للشاي الأخضر هتفيد بشرتنا جدا..

* خلطة الشاي الأخضر لازالة التصبغات والبقع:
 هنخلط ملعقة من اللبن مع ملعقة تانية من عصير الليمونونضيفلهم ملعقتين من الشاى الاخضر المغلى المركز ونقلب لغاية ما تمتزج المكونات ببعضها ونحط الخليط على البشرة لمدة 15 دقيقة وبعدها اغسلي وشك بالماء البارد..

* خلطة الشاي الأخضر لتخفيف انتفاخ العينين:
هنحط كوباية من الشاي الأخضر في الثلاجة لحد ما يبرد وبلى قطعة من القطن في الشاي الأخضر وحطيها على عينيك لمدة 15 دقيقة مع الاسترخاء كرري الخلطة دي 3 مرات في الاسبوع وشوفي الفرق..

* خلطة الشاي الأخضر لتنقية البشرة:
هنخلط معلقة كبيرة من مسحوق الشاي الأخضر مع بيضة وملعقة كبيرة من العسل و قلبيهم لحد ما تحصلى على خليط متماسك حطى الخليط على وجهك لمدة 30 دقيقة واغسلى وشك بالماء البارد كويس لحد ما يتم تحوشي كل اللي علي وشك و بعدين نشفي وشك بفوطة ناعمة ..

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*