أخر الاخبار
الرئيسية / ادم وحواء / وصفات طبية وتجميل / نصائح للمحجبات لشعر اكثر جمالاً وصحة

نصائح للمحجبات لشعر اكثر جمالاً وصحة

pic_4_2027328001مع الأِسف فيه بنات بيهربوا من الاهتمام بشعرهم وعشان يتخلصوا من العبء ده يلبسوا الحجاب أو ممكن في زحمة الشغل أو المذاكرة ينسوا إن عندهم شعر أصلا..!!!

ولما ييجي الوقت اللي البنت نفسها حد يشوفها في أجمل صورة وعلى رأسها أجمل تاج خلقه ربنا… تلاقي شعر هايش, باهت, مرهق ومقصف وحجتها: أعمل إيه؟ الحجاب السبب..!!
و طبعا الحجاب برئ من الاتهام دة

الشعر نعمة من الله -سبحانه وتعالى- وخلقه لنا زي “الزرع” بيزعل وبيفرح… لما كنتِ بتغسلي شعرك كويس زي زمان قبل الحجاب كنتِ بتلاقي شعرك فيه حياة وشكله حلو زي الوردة لما بتتفتح الصبح.. النهارده إنتِ بتلفيه تحت الطرحة ومكسلة تسلكي شعرك أو غسلتيه ولميتيه من غير ما تجففيه، بسرعة كده أي حاجة علشان مستعجلة، ومش بس كده ده إنتِ كمان ممكن تكوني مش غاسلة شعرك كويس ومليان قشر….

أغسل شعري كويس ازاي؟

الغسيل ده فن.... لازم نغسل الشعر من الجدر وندلك الشعر لحد ما تنضف فروة الرأس عشان نعطي المجال لظهور شعر جديد مكان الشعر المتساقط…. لأن الإهمال في غسيل الشعر بيكون قشر ويمنع الشعرة من الإنبات…. ومع الاستعجال وتغطية الشعر بسرعة بيتكون قشر كثير جداً وده بحجة إنك مش فاضية لشعرك.

شطف الشعر بطريقة صحيحة!

عد تدليك الجذور وفرك الشعر بين راحة اليد يشطف بالمية.. لو شعرتِ إن الشعرة لسه مابتلمعش اشطفيها مرة واثنين… لازم تتأكدي إن الشعر تخلص من الشامبو لآن بقاءه على الشعر سبب في ظهور طبقات القشرة المزعجة والمهلكة للشعر… أرجوكم بلاش “استعجال”… حطي بعد كده حمام كريم أو بلسم ولكن بعيداً عن جذور الشعر.. غلط جداً وضع مواد كيماوية قريبة من فروة الرأس أو عليها مباشرة لكن لو هتستخدمي الزيت لازم يصل إلى مسام وجذور الشعر، أما الكريم فمشكلته إنه ممكن يقفل المسام, في الحالتين سواء الكريم أو الزيت لازم شطف الشعر كويس جداً.

دلوقتي وقت تجفيف الشعر!!

تجفيف الشعر يكون “بحنية”.. امسكي الفوطة بين إيديكِ وتنشفي شعرك بالضغط الخفيف لأن التجفيف العنيف وبحركات عكسية باستخدام الفوطة بيقطع الشعر، ولاحظي إن الفوطة بيكون فيها شعر كتير بعد التنشيف العنيف.. على فكرة ده هيسهل جداً تسليك الشعر

ازاى اسرح شعرى صح بقي 

بدأ من تحت لفوق واحدة واحدة؛ لأن لو العكس هتوقعي شعرك، وتسليك الشعر بنفس الطريقة مع كل أنواع الشعر طويل أو قصير خفيف أو كثيف.. ادي لنفسك نص ساعة بعد غسله علشان يتهوى وينشف على راحته وبعد كده ممكن تربطيه وتلبسي حجابك عادي جداً.

المشكلة إن الشعر لو تركناه بدون ربط ليجف بالهواء الطبيعي بيهيش جداً وخاصة لو الشعر مش ناعم!!

الشعر“المكمكم” سيئ للغاية والمشكلة إن البنت لا تعطي لشعرها فرصة عشان يتنفس ويتعرض للهوا والشمس…. لو الزرع بعيد عن الهوا أكيد هيموت.. نفس الشيء مع الشعر، لو مش فاضية ممكن تنشفيه بالسشوار ولكن تبعدي عنه الهواء الساخن بمسافة مناسبة عشان مانقصفش الشعر.

الحنة هي سر علاج الشعر المرهق وهي سنة عن النبي الكريم -صلى الله عليه وسلم

لو هتستخدمي الحنة لازم صبر والنتيجة هتشعري بيها

وطريقة استخدامها

  • تعجني الحنة بالمية الدافية والخل لو نفسك تلوني شعرك
  • ولو لترطيب الشعر اعجنيها بالزبادي وحطي كمان ملعقة عسل

وتخليها على الشعر مش أقل من 3 ساعات كل أسبوع لمدة شهر وبعدين مرة كل شهر، وبعد فترة شعرك هيتحسن كتير قوي.. كمان مهم جدا الابتعاد عن الصبغة فترة استخدام الحنة لإعطاء الشعر فرصة حقيقة للعلاج من التساقط والإرهاق والتقصف والمظهر الباهت.

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*