أخر الاخبار
الرئيسية / ادم وحواء / وصفات طبية وتجميل / اربع اسباب تجعلك لا تستغني عن الليمون

اربع اسباب تجعلك لا تستغني عن الليمون

13872806_939521356158516_8268975084539558648_n

الليمون معروف بفوايده الكتيرة والمهمة للصحة عموما و كمان بتأثيره على البشرة والشعر بشكل خاص واضافة بسيطة لروتين اهتمامك بصحتك زى انك تشربى عصير الليمون اول لما تصحى و قبل ما تنامى ممكن يبقى ليها تأثير كبير على صحتك عموما و على جمالك و شكلك بشكل خاص هنعرفاسباب عن اهمية الليمون فى العناية بالصحة مش هيخلوكى تستغنى عنه و يخلوكى تبدأى بيه يومك ..

* الليمون بيساعد على الهضم :
من فوايد الليمون  انه بيساعد على الهضم بشكل كبير  لان الحمض اللى فيه بيساعد على تكسير الاكل علشان كده معدتنا بتفرز احماض كتيرة بمجرد ما تبدأ عملية الهضم  حاجه تانية من اسباب اهمية الليمون انه بيمنع الحموضة اللى ممكن تزيد معانا كل ما بنكبر ..

* الليمون هيخلى جسمك رطب ” يمنع الجفاف ” :
معظمنا مبنشربش مية كفاية خلال اليوم  وعلشان تعوضى كمية المية القليلة فى جسمك بطريقة سهلة اشربى كل يوم كوباية من عصير الليمون هيخلي جسمك و بشرتك مترطبين طول اليوم و يمنع عنك الجفاف خصوصا فى الايام اللى بتبقى درجة الحرارة فيها عالية ..
* غنى بالمعادن و البوتاسيوم :
المعادن بتعتبر مهمة جدا لجسمنا علشان يقدر يؤدى وظايفه كل يوم ده غير انها مهمة جدا للاعصاب و العضلات و الليمون معروف انه غنى بالبوتاسيوم اللى بتعتبر من اهم المعادن الموجودة فى الجسم و اللى كمان بتقلل من التأثير السيئ للملح على الجسم خصوصا عند مرضى ضغط الدم  ..
* الليمون بيمنع تكوين حصوات الكلى :
عصير الليمون بيمنع تكوين حصوات الكلى اللى بتبقى مؤلمة جدا  و كمان كل ما تزودي شرب عصير ليمون او اى سوائل ده هيمنع الجفاف اللى بيعتبر من اهم اسباب تكون حصوات الكلى ..

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*