أخر الاخبار
الرئيسية / ادم وحواء / وصفات طبية وتجميل / فوائد لا تعرفها من قبل عن التين الشوكي

فوائد لا تعرفها من قبل عن التين الشوكي

668_334_1437070543

التين الشوكي :
التين الشوكي هو نبات زي الصبار و ليه فوائد صحية كتيرة جدا لانه بيحتوي علي  كمية من البذور بالإضافه الى ان فيه  نسبة كبيرة من السكريات تقدر بـ 6,%14 وبروتينات بنسبة %1 ومتوسط من الاملاح المعدنية وفيتامين ” ج “و” أ ” و عنصر البوتاسيوم والمغنيسيوم اللي بيقلل التوتر وينظم درجة الحرارة وبيساعد على بناء وتقوية العظام وده مهم جدا  للنساء والاطفال ..

هتعرف في موضوعنا فوائد لا تعرفها من قبل عن التين الشوكي

اهمية التين الشوكي :
* بيسهل عملية الامتصاص ومولد للطاقة وبيفيد في علاج الامساك المزمن خصوصا عند المسنين 
* عصير التين مهم جدا في ادرار لبن الام 
*  التين الشوكي فيخ ماده بتدخل في عملية تجلط الدم وايقاف النزيف 
* بيفيد  في علاج الدمامل والقروح والجروح 
* مقوي عام للرياضيين والحوامل والمراهقين 

فوائد التين الشوكي :
التين الشوكي له دور فعال في هضم المواد الدهنية والوجبات الدسمة وبيقلل من إمتصاص الدهون والسكريات كمان  بيقلل من شعور الفرد بالعطش في الجو الحر، ولانه بيحتوي على نسبة عالية من عنصر البوتاسيوم فهو يساعد على إنقباض العضلات وبيعمل حالة من التوازن والهدوء العصبي ..
 ثمار التين الشوكي بتحتوي على نسبة قليله من السعرات الحرارية ، فالثمرة الواحدة بيكون فيها  مش اقل من 30 سعرة حرارية  بالإضافة انها بتحتوي على نسبة قليله من عنصر الصوديوم عشان كده هو الحل الأمثل لإنقاص الوزن وتقليل الكوليسترول وسكر الدم ..
البذور السمراء الموجودة في ثمار التين الشوكي ليها دور فعال في تنشيط جدران المعدة والأمعاء بشكل طبيعي. عشان كده هو  مفيد جدا للأشخاص المصابين بالقرحة المعدية وبيحمي الأغشية المخاطية للجهاز الهضمي من تأثيير الأعراض الجانبية لبعض العقاقير والأدوية  ..
كمان ثمار التين الشوكي ليها دور فعال في علاج حالات عسر الهضم والإمساك، بالإضافة إ ان عندها القدرة الفائقة على تنظيف محتويات الجهاز الهضمي من الفضلات الضارة ..

 التين الشوكى بيحتوي على العديد من الفيتامينات اللي بتخلي الجلد  يظهر بمظهر صحي كمان بيعوضه عن نقص  مادة الكولاچينو بيدي  البشرة النضارة والحيوية ..
 التين الشوكي كمان بيحتوي على عنصر النحاس الضروري لحرق الجلوكوز الكافي لإنتاج الطاقة ، وكفاءة الجهاز المناعي والمخ والأعصاب ، وتكوين الهيموجلوبين والكولاجين ، ومرونة الجلد والأوعية الدموية وإنتاج هرمون الغدة الدرقية ..

تناول ثمرة من التين الشوكى كل يوم هتساعد في تحسين عمليات الهضم وتهدئةالقاولون العصبي وتطهير الجسم من السموم و علاج فقر الدم ..

كشفت الأبحاث العلمية أن التين الشوكي بيساعد على خفض مستوى السكر في الدم بنسبة 20% وخاصة لمرضى النوع الثاني من مرض السكري وده عن طريقالألياف الغذائية اللي بتنشط إستجابة الأنسجة لهرمون الأنسولين ..
و أشارت بعض الدراسات الى أن اكل  التين الشوكي له دور فعال في مقاومة حالات التشنجات ، والدوسنتاريا والإسهال ، كمان أنه مدر للبول ..

و أكدت الابحاث الطبية أن التين الشوكي هو الفاكهة الوحيدة اللي ليها فاعلية حقيقية في مساعدتنا علي هضم المواد الدهنية ، ووجبات الطعام الدسمة ، وينصح خبراء التغذية بتناولها بعدالوجبات الدسمة ، وان ثمرة التين الشوكي العجيبة ليها منافع طبية وصحية كتيرة جدا

تتنوع احجام التين الشوكي هتلاقي منها الكبيرة والمتوسطة واللب بيكون لونه أصفر وبيحتوي على كمية من البذور كمان التين الشوكى بيحتوي  على نسبة جيدة من الفلافينويد المضاد للأكسدة اللي بيلعب دور فعال جدا في تقليل نسب الإصابة بمرض السرطان ..

 التين الشوكي كمان بيحافظ على رشاقة الجسم لانه بيحتوي على نسبة قليله من السعرات الحرارية ، كل  ثمرة من التين الشوكي فيها 30سعرة حرارية وفيها نسبة قليله من ملح الصوديوم  وده بيساعد علي إنقاص الوزن والسمنة وتخفيض نسبة سكر الدم والكولسترول حيث أثبتت دراسة حديثة أن المرضى المصابين بمرض السكري اللي مش بياخدوا  الأنسولين وصامو لمدة 12ساعة لما اكلوا  سيقان نبات التين الشوكي انخفض عندهم السكر بشكل ملحوظ وارتفع معدل الأنسولين ..

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*