أخر الاخبار
الرئيسية / كلمات / كلمات الاغانى العربية / جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف من مواليد المحلة الكبرى 1990وهو عضو مجلس إدارة بنقابة الإنشاد الديني التحق بكلية ..

الدراسات العربية والإسلامية جامعة الأزهر و طالب علم أزهرى أتم حفظ وتلاوة القرآن الكريم
شارك فى تقديم مجموعه من الندوات مع الداعيه ” عمرو خالد ” و “مصطفى حسنى ” و ” عمرو مهران ” و ” الحبيب على الجفرى ” و الشيخ ” البوطى ” و الدكتور ” على جمعه ” و ” احمد عمر هاشم ”

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف
قام مصطفى عاطف بتقديم بعض البرامج من بين هذه البرامج “ my name is Islam ” و ” شفت النبى ” و ” صحبه ” و ” ابتهالات مصطفى عاطف باب الرحمه
وقد قصدر له بصوته ألبوم ” طيب قوى ” وأيضا ” تسجيل جزء من القرأن وهو جزء عم
وقد كان مصطفى عاطف من الأشخاص الذين يحبون العمل التطوعى ولذلك فقد شكل فريق تحت اشرافه لرعايه أيتام القاهره والاسكندريه وأطلق على الفريق اسم ” شباب مشتاق للجنه ” .

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … نفسى أشوف سيدنا النبى

يارب أنا نفسى أشوف سيدنا النبى أه والنبى
نفسى أشوف نظره عنيه ليا وأنا بمسك اديه وبمدحه وبصلى وبسلم عليه
نفسى يقولى مصطفى فالقلب ينبض ميت نعم أنا من الخدم أمرك ياسيدنا النبى أنا بين ايديك أنا كلى ليك يابو الكرم
الله على اسمى وهو طالع منه ياااااه حاجه كدا بكل الحياه
نفسى يارب اندن فى مره بأمر منه فى الصلاه
وأقف وراه يدعيلى كل العالمين وأقول امين وبعدها أختم معاه
نطلع سوا نمشى فى شوارع كلها مفروشه من ريحه النبى أه والنبى
يارب أنا نفسى أشوف سيدنا النبى
يارب أنا نفسى أشوف سيدنا النبى أه والنبى
نفسى أشوف نظره عنيه ليا وأنا بمسك اديه وبمدحه وبصلى وبسلم عليه
نفسى يقولى وصيته وأعيش وأموت على سنته
وأجلس فى مجلس حضرته وأنظر اليه
و نطلع سوا نمشى فى شوارع كلها مفروشه من ريحه النبى أه والنبى
يارب أنا نفسى أشوف سيدنا النبى

مصطفى عاطف … قمر سيدنا النبى

واجمل منك لم تري قط عيني
واطيب منك لم تلد النساء
خلقت مبرءا من كل عيب
كأنك قد خلقت كما تشاء
قمر قمر قمر سيدنا النبي قمر
وجميل وجميل وجميل سيدنا النبي وجميل
وكف المصطفي كالورد نادي الله الله
وعطرها يبقي اذا مست ايادي الله الله
وعم نوالها كل العباد وعم نوالها كل العباد
وعم نوالها كل العباد حبيب الله يا خير البرا
قمر قمر قمر سيدنا النبي قمر
وجميل وجميل وجميل سيدنا النبي وجميل
ولا ظل له بل كان نورا الله الله
تنال الشمس منه والبدورا الله الله
ولم يكن الهدي لولا ظهورا ولم يكن الهدى لولا ظهورا
ولم يكن الهدى لولا ظهورا و كل الكون انار بنور طه
قمر قمر قمر سيدنا النبى قمر
وجميل وجميل وجميل سيدنا النبي وجميل

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … صليت عليه

صليت عليه حسيت بايه دلوقتى أحسن ولا ولا ايه ولا ايه
أوقات تكون مخنوق ساعات خلقك يضيق وتحس انك وقتها فى شده وضيق
وتلاقى ناس حواليك وأحيانا صديق بيقولك اهدا بس وصلى على النبى
وتلاقى روحك تصفى مابتعرفش ليه أول مابتصلى وبتسلم عليه
حتى اللى كان تعبك ساعتها تقوم ناسيه ماهيهيا دى بركه صلاتك ع النبى
صليت عليه حسيت بايه دلوقتى أحسن ولا ولا ايه ولا ايه
دى سيرته بس لوحدها احساس جميل بركه تحل لوحدها مالهاش مثيل
حتى النبى قال اللى مايصليش بخيل مين فينا نفسه يكون بخيل ويا النبى
سيرته الملايكه تحبها تحضر أوام تسمع قلوب مطمنه بتقول كلام
حتى المثل بيقول لكل كلام مقام ومفيش مقام ف الدنيا أعلى من النبى
صليت عليه حسيت بايه دلوقتى أحسن ولا ولا ايه ولا ايه

مصطفى عاطف و هشام الجخ … منطقى

* هشام الجخ :

منطقى لما يبقى يتيم وأمى ويبقى سيد العالمين
منطقى الحساد هتكتر والعدا والكارهين
واللى هيقولك دا شاعر واللى هيقولك دا ساحر واللى هيقولك دا كافر واللى يكتب واللى يرسم واللى يكدب واللى يشتم منطقى
هيا غيره زى غيره الوليد ابن المغيره مش كان هيسلم ؟
بس حاجه فى نفسه حكت كبره خلا نفسه شكت أصل داء الكبر ده أكبر خطر بس يعني الجنة تعمر وحدها حبه فى الجنه ونعيمها وحبه فى سقر منطقى

* مصطفى عاطف :

كل القلوب الى الحبيب تميل ومعى بذلك شاهد ودليل
أما الدليل اذا ذكرت محمدا صارت دموع العاشقين تسيل

* هشام الجخ :

ومنطقى لما يبقى المسلمين حالهم كدا تطلع ضوافر للعدا ما دمت مش زارع بايدك غلتك والجوع قارص على معدتك فذلتك ما دمت متشتت وتايِه فى الكلام فين الودان اللي هتسمع شكوتك ؟
ومنين يجيلك وش تحمى ولا تغضب ولا ترفع كلمتك هما مش قاصدين يهينوا المصطفى بحبة صور هما عارفين ان سيدنا النبي سيد البشر هما قاصدينك وقاصدنى وقاصدين كل جيلنا وطول ما بنكسل و نتفرق و بنداري الحقايق لسة ياما راح يجيلنا

* مصطفى عاطف :

كل القلوب الى الحبيب تميل ومعى بذلك شاهد ودليل
أما الدليل اذا ذكرت محمدا صارت دموع العاشقين تسيل

* هشام الجخ :

لو كانوا حضروه كانوا عرفم يرسموه كانوا هيسموه بعدله و بسماحته و بهدوءه كانوا شافوا ان الصحابة بتلحق المايه

للي بتنزل من وضوءه لو كانوا حضروه كانوا عرفوا يرسموه احنا مارسمناش نبينا في العيون احنا فهمناهم ان الدين بتاعنا

لا فيه علوم ولا فيه عمل ولا فيه أدب ولا فيه فنون اتلهينا في احنا كنا واحنا كنا واحنا كنا ونمنا في اللي راح يكون بس

احنا فوقنا احنا فوقنا بجد آسفينلك وراجعينلك شعبك نشيط عامل وصافي وتقي زيك يا سيدنا المصطفى

يابو قلب طاهر نقي اما اللي وكلاهم غيرتهم فده منطقي

* مصطفى عاطف :

فمبلغ العلم فيه انه بشر وانه خير خلق الله كله فأنسب الي ذاته ما شئت من شرف وأنسب الي قدره ما شئت

من عظم مولاي
مولاااااااي صلي وسلم دائما ابدا على حبيبك خير خلقك كله

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … من مكه للمدينه

من مكه للمدينه هاجر سيدنا وصاحبه
صاحبه الصديق أبو بكر رضى الله عنه
هاجر نبينا المصطفى صلوا عليه من بعد ما الكفار اتفقوا على قتله
جم حاصروا بيته وقالوا جه أوانه والليله دى هينتهى زمانه
فداه الامام علي ونام مكانه علي بن عمه كرم الله وجهه
كان الكفار قاعدين مستنيين ظهوره مش عارفين ان ربنا هيتم نوره
انزل غشاوة عليهم عمت عينيهم وخرج نبينا وسطهم ولا حد لمحه
مشيوا وراه ولحد الغار وصلوا اليه كانوا الحمام والعنكبوت حراص عليه
خاف الصديق وطمنه نبينا قاله متخفش على اللي ربه حفظه
من مكة للمدينة هاجر سيدنا وصاحبه صاحبه الصديق ابو بكر رضي الله عنه
هاجر نبينا المصطفى صلوا عليه من بعد ما الكفار اتفقوا على قتله

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … طيب أوى

كان منتهي الاحساس بيحب كل الناس
مهما اتظلم بيسامح من قلبه و باخلاص
رحمه لكل زمان مش بس للانسان
حتي الشجر و الطير أمنوا برسالتوا كمان
الرحمه دى دلوقتى بس هنلاقى زيها فين
دا حتى يوم ماشتقت لينا بكيت بدمع العين
طيب أوى طيب لدرجه انى معرفش أوصفه
حنين أوى دا أحن قلب الكون دا ممكن يعرفه
سيدنا النبى لما أبقى جمبك قلبى ايه هيخوفه
لو مهما يحصل ايه هيفضل أحن اليه
بحلم أكون وياه وألمس بايدى اديه
تخلص همومى معاه وأرتاح وانا وياه
دا بجد أكتر يوم طول عمرى بستناه
مشتاق أنا لسيدنا النبى امتى يكون جمبى
وأضحكه يضحكلى وأنا بحكيله من قلبى
طيب أوى طيب لدرجه انى معرفش أوصفه
حنين أوى دا أحن قلب الكون دا ممكن يعرفه
بحبك أوى سيدنا النبى لما أبقى جمبك قلبى ايه هيخوفه

مصطفى عاطف … مستنيك

اللى مش فى ايديك لسه مستنيك ليه بس تخاف دور فى كل مافيك
هتلاقى رزق ونعم فى كل حاجه فيك
احمده بس وأطمن قرب لما يناديك
لو بصيت على اللى فات عمرك ماهتوصل لحاجه
اللى جاى أكيد أحلى وأوقات مليانه سعاده
ربك رحيم وكريم مش ممكن ينساك
هو أقرب ليك من نفسك وفى كل ثانيه معاك
هو حاسس بيك أكيد رزقك فى السما متشال
يبقى ليه بس التنهيد سيبها عليه وانسى الأحزان
لو بصيت على اللى فات عمرك ماهتوصل لحاجه
اللى جاى أكيد أحلى وأوقات مليانه سعاده
حلمك من يوم ماتولدت وهو واقف مستنيك
اختار يكون واقف بعيد معلش بيتقل عليك
طول المسافه والمشوار اختبار للأمل
مين اللى صبر على اللى صار وبالنجاح اكتمل
اثبت لنفسك قبل غيرك انك تستحق
وقول لحلمك يوم ماأقابلك مش هنفترق
السعاده بين ايدينا بس نشوف الخير ونشكر
ربك عارف ايه مرادك بس عايزك بس تصبر
تركت باب الرجى والناس قد ركدوا
وبت أشكو الى مولايا ما أجد
وقلت ياسيدى وقلت ياسيدى يامن عليه لكشف الضر أعتمد

مصطفى عاطف … عيسى حبيبى

جالها الأمين جبريل يبشرها
قالتله بس ازاي دا مش معقول
مش عارفة انه ربنا اختارها
وان الجنين دا فى يوم هيبقى رسول
يا مريم ارضي بحكمة المولى
والله دا من رحمته بيكى
وان جوعتى هزى بايدك النخلة
ينزل رطب علشان يغذيكي
يا مريم ما تخافيش اهدي ما تدمعيش دا انتي من المؤمنين
بكرة ابنك يكون بشرى ونور للعيون ونبى للصالحين
يا ربي طول عمري بحلم أقابل ستنا مريم
وأخد في حضنى سيدنا عيسى حبيبى
فى الجنة تجمعني بيهم نفسي أسلم عليهم
يا ربي تجعل لقاهم من نصيبي
شافوا الولد ظنوا بمريم سوء
قالت بخوف ساعدني يا ربى
وفى لحظة تيجى المعجزة من فوق ينطق يقول أفديكى يا أمي
وأنا ليكوا جاى بمعجزات وأيات علشان تأمنوا بربكوا ربي
ومعايا بشرى بخاتم الرسالات نبي اسمه أحمد جاي من بعدي
يا مريم ما تخافيش اهدى ما تدمعيش دا انتي من المؤمنين
بكرة إبنك يكون بشرى ونور للعيون ونبي للصالحين
يا ربى طول عمري بحلم أقابل ستنا مريم
وأخد في حضنى سيدنا عيسى حبيبى
في الجنة تجمعني بيهم نفسي أسلم عليهم
يا رب تجعل لقاهم من نصيبى

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … دراويش

حضن البكا لله ساعه فابكوا
كل اللي بك يوم لربنا و احكوا
الله الله دراويش دراويش
أنا سايب ايدهم ما تسيبنيش
أنا كل ما أحبك كل ما أعيش
و انت اللي ما كان الكون لولاه
و الروح بتروح جوا الملكوت
من غير ما ياخدها ملاك الموت
و لحد الحد المسموح بيه تسرح و تلف بإذن الله
أنا مش محتاج منك غيرك
أنا مش محتاج من غيرك شيء
رسيني ان كان مكتوبلي أرسى أنا لسه بادور على فرصة
أنا لسه في ألف طريق و طريق أنا لسه في ألف طريق و طريق
الله الله دراويش دراويش
أنا سايب ايدهم ما تسيبنيش
أنا كل ما أحبك كل ما أعيش
و انت اللي ما كان الكون لولاه
و الروح بتروح جوا الملكوت
من غير ما ياخدها ملاك الموت
و لحد الحد المسموح بيه تسرح و تلف بإذن الله
الله الله الله الله الله الله
الله الله دراويش دراويش
الله الله دراويش دراويش

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … أنا أسف

ياما صدقتها الأيام وبقيت سايبلها قلبى
و أتارينى فعلا محتاج أفوق
راجع وبكل شوق سامحنيى يا ربى
فى حيره من زمان تعبان ونفسى ارتاح بقى
خدتنى سكك كتير فيها الحياه متزوقه
لقيت الدنيا دي كدابه فعلا ما تساوييش
واديني رجعتلك وأنا قلبى مشتاق للاقى
أنا أسف أنا غلطان
أنا اللى فى بعدى عنك روحى بتعانى
أكيد ندمان أكيد خسران
ساعدنى لأنى من غيرك هضيع تانى
أيوه جربت وروحت وجيت وسنين بتجر رجليا
وأتارينى ضيعت عمرى بلاش
فعلا ما حسبتهاش ولا شوفت بعنيا
فى حيره من زمان تعبان ونفسى أرتاح بقى
خدتنى سكك كتير فيها الحياه متزوقه
لقيت الدنيا دى كدابه فعلا ماتساويش
وأدينى رجعتلك وانا قلبى مشتاق للاقى
أنا أسف أنا غلطان
أنا الي في بعدى عنك روحي بتعانى
أكيد ندمان أكيد خسران
ساعدنى لأني من غيرك هضيع تانى

مصطفى عاطف … يا الله

رفعت بسرى كل أمرى لسيدى
فيا سيدى أصلح لى بمحض الرضا أمرى
أتيتك مقصوص الجناح
أتيتك مقصوص الجناج خويضا ذليلا بلا عذر ألا فأقبلن عذرى
يا الله
الله ياحبيبى يا الله
ملأت رحابى من دموعى تذللا
وجئت بكسرى يارب وعسرى ثقيل
وعسرى ثقيل فأبدل العسر ياربى باليسر

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … مسلم يعنى ايه

مسلم يعنى ايه
يعنى ابتسامة طيبة من قلب عمران بالايمان
مسلم يعنى ايه
يعنى التواضع و البساطة و الأمانة و الأمان
اللى تقابله تقابلك روحه بالتحية و السلام
هو الانسان اللى يحبب غير المسلم فى الاسلام
اللى لا عمره يخون ولا يخدع
اللى يشوفك شبعان يشبع
اللى كلامه بأدبه بيخدك من أخلاقه تشتاق تسمع
مسلم يعنى ايه
اللى ضميره ماشى معاه مهما بتشده الحياه
عمر ما قلبه بيغفل لحظة ولا بيتوه عن ذكر الله
مسلم يعنى ايه
اللى تقابله تقابلك روحه بالتحية و السلام
هو الانسان اللى يحبب غير المسلم فى الاسلام
مسلم يعنى ايه
هو الصبر بأعلى حالاته
اللى الصدق أهم صفاته
اللى تقرب منه و نفسك تبقى حياتك زى حياته
علشان اللى يقابل صورة للإسلام يلاقيك فى الصورة
و تشرفها و تجملها لازم تبقى فى أجمل صورة
مسلم يعنى ايه
يعنى ابتسامة طيبة من قلب عمران بالإيمان
مسلم يعنى ايه
يعنى التواضع و البساطة و الأمانة و الأمان
اللى تقابله تقابلك روحه بالتحية و السلام
هو الانسان اللى يحبب غير المسلم فى الاسلام

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … لوم الصحاب

لوم الصحاب ولا أخون نفسى و ربى وأبقى عاصى
ده كل واحد فالناموا عليا غرقان في المعاصى
كل ده علشان مليش اخطاء أقولهالهم يا رب
و ميعرفوش انهم كل ما يحكوا بيخدوا ذنب
يا إلهى اغفرلهم ذنب التباهى بالخطايا
سترتهم فضحوا نفسهم يا ستار ثبت خطايا
خوفى على اللي بيفتكر كتر الذنوب هتكبروا
وان البشر لما هتسمع ذلته هتقدره
كتر المعاصي مش شطاره ده جرى ورا جمع الخساره
حتى اللى بيبان انه معجب بيبه في سره استصعروا
وسعات كتيرة نفوس ضعيفه عشان يبانوا أقويا
بيألفوا حكايات عشوها عشان ميبقوش أبرياء
بيبدلوا معنى البراءه ويسموا أخطائهم جراءه
يتباهوا يعني بكل ذنب و فضح ستر و معصيا
لوم الصحاب ولا أخون نفسى و ربى وأبقى عاصى
ده كل واحد فالناموا عليا غرقان في المعاصى
كل ده علشان مليش اخطاء أقولهالهم يا رب
و ميعرفوش انهم كل ما يحكوا بيخدوا ذنب
يا الهي اغفرلهم ذنب التباهي بالخطايا
سترتهم فضحوا نفسهم يا ستار ثبت خطايا

جميع كلمات اناشيد واغاني مصطفى عاطف

مصطفى عاطف … بحبك

ساعات لا حبيب ولا صاحب
ساعات لا جيران ولا قرايب
ساعات الكل حوالينا بيبقى الحاضر الغايب
دى اوقات نفسى بتعاند وأحس ان إحنا مش واحد
نهايته كله بيفارق ومبيفضلش غير واحد
بحبك مش حكاية نار وجنة او هنا وعذاب
بحبك لما شافت عينى رحمة وحكمة فى الاسباب
وعشقاك واللى عاشق مش بيبقى حمل لحظة غياب
مليش غيرك وانا عارف
وعلشان جنبى مش خايف
ولو تحرمنى من نورك
أنا أبقى ماشى مش شايف
انا الراحة اللى جوايا سببها ان انت ويايا
دا عشق لا شفتلوا أخر ولا هرضاله بنهايه
بحبك مش حكاية نار وجنة او هنا وعذاب
بحبك لما شافت عينى رحمة وحكمة فى الاسباب
وعشقاك واللى عاشق مش بيبقى حمل لحظة غياب

بقلم

sandy

تعليق واحد

  1. مصطفي عاطف واحد من الشباب الذين هم لهم اصوات ومستقبل باهر واصوات رائة

    وانا من ضمن الذين علقة علية والذين يحبونة

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*